ASV atceļ tīkla neitralitātes likumu - iMagazine
imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Mēs izmēģinājām iPhone XR!

Uzziniet mūsu viedokli par to

Šis ziņojums nav atjaunināts ilgāk par gadu. Lūdzu, ņemiet vērā, ka šī ziņojuma saturs var būt novecojis.

ASV atceļ tīkla neitralitātes likumu


14. decembrī tika pieņemts ļoti svarīgs lēmums par to, kā un ko amerikāņiem vajadzētu skatīties internetā. Tiešā veidā Eiropa šajā gadījumā netiks ietekmēta, bet svarīgi zināt, kas ir tīkla neitralitāte un kādas sekas var būt šādam lēmumam?

Tīkla neitralitātes likums nozīmē, ka visiem interneta pakalpojumu sniedzējiem ir pienākums radīt vienlīdzīgus piekļuves nosacījumus tiešsaistes saturam un pakalpojumiem. Šajā gadījumā, pēc likuma atcelšanas, pakalpojumu nodrošinātājiem būs liegta iespēja izvēlēties citādu saturu, nekā tas ir citiem servisa sniedzējiem, neskatoties uz jebkāda veida finansiālām vai stratēģiskām interesēm.

Tas savukārt nozīmē, ka mājaslapa, kas veiks maksājumus konkrētam servisam, darbosies ātrāk nekā citas saites. Ārkārtējos gadījumos mājaslapas vai to pakalpojumi tiks apzināti palēnināti vai padarīti par nepieejamiem.

Tīkla neitralitāti līdz šim aizsargāja ļoti stingri likumi, kurus 2015. gadā izveidoja iepriekšējā ASV valdība, taču prezidenta maiņas rezultātā, 14. decembra sanāksmē, tika pārrunāts Republikāņu komisijas priekšsēdētāja Adžita Paja (Ajit Pai) priekšlikums atcelt neitralitātes principus un noteikumus.

Adžits Pajs (Ajit Pai)

Praksē tas nozīmē, ka pakalpojumu sniedzēji drīkst noslēgt līgumus ar uzņēmumiem, ietekmējot to, kāds saturs būs pieejams. Vienīgais noteikums ir tāds, ka šīm sadarbībām jābūt pārredzamām, piemēram, ja kāds cenšas palēlināt YouTube darbību, auditorijai par to ir tiesības zināt.

Tie, kas iebilst pret tik radikālu soli, skaidro, ka tiek pārkāptas brīvības tiesības un ka tagad ar internetu būs iespējams manipulēt – uzņēmumi un politiskie spēki ar milzīgiem kapitāliem diktēs to, kādu informāciju iegūs lietotāji, manipulējot ar viņu prātiem. Ja tu saņem ziņas tikai par to, ka kāds konkrēts preperāts izraisa vēzi, tad tu, iespējams, šo preperātu vairs nelietosi, bet kompānijas būs apmierinātas ar ieguldītajiem līdzekļiem un panāktajiem rezultātiem.

Līdz ar to būs pakalpojumu nodrošinātāji, kuriem nāksies atzīt, ka nav spējīgi sacensties ar lielākiem un veiksmīgākiem uzņēmumiem. Tas varētu izraisīt pat monopolus internetā: tu nevarēsi atteikties no tiem pakalpojumu sniedzējiem, kuri ir samaksājuši lielu naudu un ieguvuši pozīciju internetā pat tad, ja kaut kur būs cita, labāka alternatīva, par kuru neviens nezinās.

Tie, kuri atbalsta šādu soli, apgalvo, ka tas palīdzēs patērētājiem saņemt labāko iespējamo pakalpojumu un atvieglos uzņēmumu stāvokli tirgū. Turklāt pārredzamība būs obligāta, lai uzņēmumu starpā nenotiktu manipulācijas.

Arī pats Adžits Pajs dalās ar vairākiem argumentiem par to, ko amerikāņi vēl aizvien varēs atrast un darīt internetā:

Jāpiebilst, ka pakalpojumu sniedzēju intereses joprojām nebūs saistītas ar noteiktu uzņēmumu priekšrocībām. Neatkarīgi no tā, cik miljonus būs gatavs maksāt Google+, lai iegūtu lielāku priekšrocību pār Facebook, šo mājaslapu nebūs iespējams palēnināt, jo to izmanto miljoniem lietotāju visā pasaulē.

Tiek runāts, ka lēmums galu galā būs lietotājiem labvēlīgs. Tīklu izveide prasa milzīgas naudas summas, taču pakalpojumu sniedzēji nevar pieprasīt, lai auditorija viņiem maksā vairāk nekā cits serviss.

Ir saprotams, ka šī ir ļoti sarežģīta un jūtīga tēma. ASV presē šobrīd notiek briesmu lietas – starp atšķirīgu viedokļu paudējiem ir pamatīgi strīdi. Taču viss, ko mēs varam darīt, ir gaidīt un vērot, kas notiks vai – mūsu – gadījumā nenotiks.

Apple Inc. (AAPL)