Kādas ziņas izraisīja Apple akciju vērtības lejupslīdi? - iMagazine
imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Mēs izmēģinājām iPhone XR!

Uzziniet mūsu viedokli par to

Šis ziņojums nav atjaunināts ilgāk par gadu. Lūdzu, ņemiet vērā, ka šī ziņojuma saturs var būt novecojis.

Kādas ziņas izraisīja Apple akciju vērtības lejupslīdi?


Nesenākajās nedēļās uzņēmuma vērtība ir kritusi par aptuveni 300 miljardiem dolāru. Daži uzskata, ka tā iemesls varētu būt jauna ziņošanas politika. Vai viens aspekts var rezultēties šādos notikumos vienā no pasaules lielākajiem uzņēmumiem? Kur varētu slēpties patiesība, ja raugāmies uz kopējo notikumu gaitu?

Kad studēju universitātē, es trīs gadus strādāju bankā, divus no tiem – kā finanšu analītiķis, tā kā skaitļi mani vienmēr ir piesaistījuši. Protams, tas nenozīmē, ka esmu finanšu analīzes eksperts vai pilnībā izprotu finanšu tirgu struktūru. Bet ar to varētu pietikt, lai iepazīstinātu ar faktoriem, kas varēja ietekmēt AAPL akciju vērtības kritumu. Tā kā runājam par milzīgu uzņēmumu, mums būs jārunā arī par milzīgiem cipariem, kas pat vienkāršākās lietas varētu padarīt savādas.

Pirms dažiem mēnešiem mēs ziņojām, ka Apple ir kļuvis par pirmo uzņēmumu ar tirgus vērtību virs 1000 miljardiem dolāru. Tirgus vērtība jeb, citiem vārdiem sakot, tirgus kapitalizācija – uzņēmuma tirgus izaugsme – var tikt aprēķināta akciju vērtību sareizinot ar akciju kopējo skaitu. Dažās nesenākajās nedēļās varējām novērot, ka, salīdzinot ar lielāko fiksēto vērtību, tā ir samazinājusies gandrīz par 300 miljardiem dolāru tieši vienlaicīgi ar laiku, kad tika laistas klajā jaunākās ierīces. Vai iespējams, ka iPhone XR zemā veiktspēja varētu būt saistāma ar 20% vērtības zudumu?

Saistībā ar nesenajiem notikumiem mans kolēģis Hordons izcēla – es domāju, ka nepatiesi – ka nākamā finanšu ceturkšņa ietvaros Tima Kuka komanda neziņos par precīziem pārdošanas apjomiem, tikai par ieņēmumiem, kas saistāmi ar katru produktu/pakalpojumu grupu, un tirgus uz šīm ziņām atbildēja šādi. Patiesībā būtu jāņem vērā vēl vairāki aspekti, kuru dēļ akciju vērtība varētu samazināties. Sāksim ar Tomasa Gilberta (Thomas Gilbert) un Kristofera Hrdlicka (Christopher Hardlicka) rakstu “Wall Street Journal”, kur viņi rakstīja, ka:

Apple pieder riska ieguldījumu konts, kas ražo arī tālruņus

Tas nozīmē, ka jūs, kā Apple akciju īpašnieks, būsiet arī “Braeburn Capital” īpašnieks. Tas ir Apple meitasuzņēmums un apgūst 244 miljardu dolāru kapitālu. Kas ir aptuveni 70% no Apple līdzekļiem – tas ir ļoti augsts rādītājs.

Apple strādā ar šo uzņēmumu kā riska ieguldījumu fondu. Šī izteiksme tiek lietota augsta riska gadījumā – kad sagaidāma arī augsta peļņa. Riska fondi rūpējas par bagātu cilvēku ekskluzīvajiem fondiem. Saistībā ar Apple – varam runāt arī par parastiem investoriem. Un tā kā mums ir ierobežota pieeja riska fondu uzskaites žurnāliem, šis fonda veids netiek lietots ar pozitīvu nokrāsu. Šāda situācija nav pārsteidzoša industrijas insaideriem, tā kā žurnālisti izcēla, ka vairāki milzu uzņēmumi dara tā pat. Salīdzinot ar citiem, Apple vēl varētu tikt uzskatīts par diezgan caurskatāmu piemēru. Kopumā šādā biznesa veidā ir ļoti riskanti noteikt vērtību. Ja vēlaties par to uzzināt vairāk, iesaku jums iepazīties ar viņu rakstu un citiem sekundāriem avotiem.

Es teiktu, ka tas ir tikai atjautīgs ievads, tā kā tam nav tik liels efekts uz akciju vērtību. Vērtība sāka kristies oktobra beigās, un lejupslīde novērojama joprojām. Taisnība, ka tas notiek straujāk, kopš augstāk minēto ieņēmumu atklāšanas, bet tam nav tiešs sakars ar šīm ziņām. Patiesībā tā ir vairāku aspektu sakritība.

Baumu plūdi

Mēs dažkārt ziņojam par uzticamu avotu izplatītām ziņām, kurās aprakstīts, ka pārdošanas apjoms varētu pieaugt vai kristies. Šādos gadījumos analītiķi, aprēķinot iespējamību, ņem vērā sekojošo:

  • Apple lielo piegādātāju ziņojumus par skaitļu samazinājumu, darbinieku atlaišanu vai struktūrvienību slēgšanu;
  • tā kā šīs ziņas tiek iegūtas no lieliem piegādātājiem, var atgadīties, ka Apple ir pazeminājuši pasūtījumu skaitu;
  • ja viņiem ir bijis jāpazemina pasūtījumu skaits, tas varētu nozīmēt, ka pārdošanas apjoms ir zems.

Daniels Erans Dailgers (Daniel Eran Dilger) piedāvā lielisku rakstu par šo tēmu – es to iesaku izlasīt, lai gan tas ir garš un, iespējams, ne tik viegli saprotams – tas pieejams Apple Insider vietnē. Šajā rakstā viņš izskaidro problēmu un uzskaita visus pašreizējos piegādātājus. Ļoti labs piemērs bija šajā pavasarī, kad Bloomberg “apglabāja” iPhone X, jo Samsung OLED departaments piedzīvoja panīkumu un viņi bija jubilejas iPhone galvenie detaļu piegādātāji. Šī ziņa, protams, bija izgāšanās, tā kā iPhone X pārspēja visus rekordus un kļuva par panākumu stāstu. Jūs pat varētu atcerēties, ka lielākā daļa analītiķu sākotnēji norakstīja iPhone X, pat tik uzticamas personas kā Kuo. Vēlāk visas viņu prognozes pierādījās esam aplamas.

Tas pats stāsts tika piedzīvots šajā rudenī. Jauno iPhone zemā veiktspēja tika saistīta ar dažu piegādātāju finanšu rezultātiem. Saskaņā ar Apple Insider rakstu tas varētu būt faktu pārbaudes neveikšanas rezultāts. Varētu apgalvot, ka tā bija spekulācija. Rakstā pieminēti visi atgadījumi saistībā ar “Lumentum”, “Japan Display”, “AMS”, “AG”, “Qorvo” un “Dialog”. Man patīk, kā viņi nonākuši pie slēdziena, ka, ja piegādātājs ir veiksmīgs, rakstā atspoguļos, cik daudzus uzņēmumus tas apkalpos, cik labi kalpo viņu detaļas un ka pat Apple iegādājas ierīču sastāvdaļas. Tomēr, ja kāds no tiem piedzīvo neveiksmi, tas tiek uzsvērts, ka “Apple ir vienīgais, svarīgākais pasūtītājs”.

Lejupslīde visā industrijā

Ja jūs vēlētos salīdzināt Apple veiktspēju, jums vajadzētu pārbaudīt arī citu industrijas biedru finanšu aplēses. Es nejauši izvēlējos 3 uzņēmumus, ko varētu saukt par konkurentiem un kas īpaši saistīti ar Apple. Apskatīsim to nesenākos rezultātus:

Jums vajadzētu redzēt, ka tehnika nav akciju tirgus augšgalā. Lai gan šajā sfērā vienmēr apgrozās lieli vārdi, mēs varētu teikt, ka tirgus ir sasniedzis savu maksimumu. Tajā ir tikai daži inovatīvi spēlētāji. Un mums būtu jāpiemin, ka ierīces dzīves laiks kļūst arvien garāks, tās var tikt izmantotas arvien ilgāk. Finanšu rādītājiem tas nav ieguvums, tomēr Zemei klimata pārmaiņu sakarā gan. Izmantosim viedtālruņus, kas varētu kalpot desmit gadu.

Brīnumainā kārtā Apple spēja piedzīvot izaugsmi šajā rudenī. Pēc pusgada ilgušas stagnācijas, kad Samsung piedzīvo lejupslīdi, LG rādītāji nav pieauguši kopš marta, salīdzinot ar ₩ 114 000 (Dienvidkorejas vons) akciju vērtību, kas tagad ir tikai ₩ 72 000. Arī Huawei piedzīvo lejupslīdi kopš 2016. gada un tagad nevar atkopties no lielā krituma. (Attēli – no Ķīnas slēgtā akciju tirgus, tādēļ tie varētu kļūdīties).

Ir jārespektē fakti. Pat ja tā bija milzīga lejupslīde, vērtība samazinājās tikai līdz vērtībai, kas bija piemērojama pirms gada. Pirms gada tās bija aptuveni 112 dolāru gabalā vērtas. Tas nozīmē 55% pieaugumu mazāk nekā 2 gados tirgu, kurā banku krājkonti un valdības obligācijas var ienest ļoti mazu procentu likmi.

Fundamentālā vai tehniskā analīze

Tiem, kas nav pazīstami ar akciju tirgu un ekonomiku, šeit neliels skaidrojums. Uzņēmuma vērtība akciju tirgū (jeb tā tirgus kapitalizācija) teorētiski nozīmē summu, ko pēc investoru aplēsēm uzņēmums ienesīs nākotnē. Šī summa ir veidota saskaņā ar funkciju, kas pieejamas visos iespējamajos datos, analīzi un tā tiek saukta par fundamentālo analīzi. Ideālā pasaulē varētu noteikt akcijas precīzo vērtību, un jūs varētu izlemt – vai pirkt vai nē.

Bet dzīve nav perfekta, tā ir diezgan nedroša un akciju vērtību reti ietekmē šī fundamentālā analīze. Šajā jautājumā tehniskās analīzes loma ir daudzkārt svarīgāka. Pasaulē ir daudz cilvēku, kas mēģina pielāgot un pārspīlēt faktus, cerot, ka tas mainīs likmes saskaņā ar viņu ekspektācjām.

Jūs varētu domāt, ka tik lielu uzņēmumu kā Apple vai Amazon gadījumā dažas baumas vai produkta nākšana klajā nemainītu vērtību tik ievērojami, kā parādīts diagrammā. Tikmēr es pats, savā mazajā uzņēmumā, varu pieņemt lēmumu, kas palielina gaidāmo vērtību par 50% vai es varu darīt pretējo.

Tikmēr Apple izmēra milžu gadījumā pat jebkādu ziņu vai jauna produkta ieviešanas gadījumā šie aspekti neietekmēs fundamentālos aprēķinus par 50% nekādā veidā.

Pat ne tad, ja Tims Kuks laistu klajā briļļu pāri, kas liktu jūsu elpai aizrauties, vai arī ja izrādītos, ka visas sekretāres gaida bērnus no uzņēmuma līderiem.

Tātad varam pieņemt, ka spekulācijām ir daudz lielāks efekts uz vērtību kā precīzai uzņēmuma veiktspējai vai vērtību izmaiņām.

Es ieteiktu visiem lasītājiem ziņas par akciju cenām, piegādātājiem un Apple finanšu rādītājiem uztvert tā pat kā ziņas par patentiem. Tās var būt patiesas vai tikai baumas. Tāpat kā citi interneta žurnāli, arī mēs mēģinām paļauties uz uzticamiem avotiem, bet kļūdas var pieļaut jebkurš.

Apple Inc. (AAPL)